Naszą intencją jest to, żeby 2 września 2019 roku, w 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej, młode pokolenie Polaków razem z Polskimi Dziećmi Wojny, udali się do szkół na uroczystość rozpoczęcia nowego roku szkolnego 2019/2020.
Przekroczenie progów szkół/klas przedstawicieli wojennego pokolenia w sposób symboliczny dokończy ich przerwaną przed osiemdziesięciu laty edukację. Pięć lat okupacji zabrało ich beztroskie dzieciństwo przysparzając dni pełnych cierpień i smutku, niejednokrotnie odbierając im życie. Wchodząc do szkół/klas razem z młodym pokoleniem pokażą i udowodnią, że ich poświęcenie, ich dramatyczny i trudny los nie poszedł na marne, że dzięki temu co oni przeżyli, dzięki temu, że oni wytrwali w tej chwili młode pokolenie może spokojnie rozpocząć edukację pod okiem swoich nauczycieli, wychowawców i opiekunów.
Środowiska młodzieżowe z różnych organizacji i stowarzyszeń w Polsce,
w tym młodzi z Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży,
zapraszają Polskie Dzieci Wojny do kontynuacji Przerwanego Marszu 1-go września 1939 r.
Projekt „Przerwany Marsz” jest próbą stosownego podziękowania pokoleniu Dzieci Wojny za ich życie, za to co zrobili dla Polski mimo tego, że czas okupacji, który naznaczył ich dzieciństwo, z pewnością skruszył przekonanie o dobru drzemiącym w ludziach i sprawiedliwości dziejowej.
Tak klamrą po 80. latach od tamtych dni spróbujemy symbolicznie otworzyć ramiona wobec Nich, tych którzy mają poczucie odtrącenia, zapomnienia i zmarginalizowania zarówno w narracji okupacyjnej, jak i świadomości, co to znaczy być dzieckiem w czasie wojny. Zdajemy sobie sprawę, jak mocno w psychice dziecka utrwaliły się obrazy przemocy, czy śmierci, ale mimo wszystko oni przeżyli, wytrwali! Uparcie wznosili fundamenty swojej egzystencji, która łaknęła normalności, bezpieczeństwa, nocy bez strzałów, snów bez koszmarów i łez.
Do zaangażowania się zapraszamy każdego, aby ten dzień był zorganizowany bardzo podniośle i uroczyście.
Wskazane jest uczestnictwo wielu lokalnych pocztów sztandarowych i przedstawicieli różnych środowisk do pokazania wyrazu jedności.